Current Date : 9/26/2018 صفحه اصلي |  مديريت محتوايي  |  تماس با ما |  ارتباط با مديريت 
 English  |  Persian كنسرواتوار موسيقى تهران   
Quick Link
در آينه مطبوعات  «
بخش بين الملل  «
تقدير نامه ها  «     
بازديد ها  «     
قراردادهاي فرهنگي  «     
ثبت نام براي تحصيل  «     
شرايط تحصيل در  «     
كنسرواتوارهاي خارجي     
ساير سايتها  «
سازشناسي  «
مهندسي صدا  «
موسيقي الكترونيك  «     
الكتروآكوستيك  «     
استوديوها  «     
سازشناسي الكترونيكي  «     
نرم افزارها  «     
آكوستيك  «     
عضويت در خبرنامه  □
نام
ايميل

آرشيو اخبار

۸۸۸۲۴۰۵۰ - ـ۸۸۹۱۳۰۱۰ ـ ۸۸۳۱۶۱۹۲

تاريخ خبر : 28/12/1386

تلخ و شیرین موسیقی در سال 86 

  خبرگزاری مهر - گروه موسیقی : موسیقی و موسیقیدانان در سال 86 شاهد رویدادهای غیرمنتظره و پر حاشیه ای بودند به گونه ای که انتقادات و ارزیابی های تلخ و شیرینی را در پی داشت، هرچند که دامنه حاشیه های موجود و میزان تاثیرگذاری برخی از این رخدادها ادامه دار است اما اشاره به آنها هم خالی از فایده نیست .


  موسیقی در سال 1386 رویدادهای پر فراز و نشیبی را از سرگذراند که مهمترین آنها برگزاری کنسرتهای به اصطلاح بزرگ گروههای مختلف و حضور مجدد بزرگان موسیقی بر صحنه بود؛گذشته از آن بخش مهمی ازجریان موسیقی کشور و پی آمدهای آن مربوط به سیاستگذاری ها و از جمله کم وکیف برگزاری بیست و دومین جشنواره موسیقی فجر،مجوزهای فعالیت،مشکلات نشر و... باز می گردد به گونه ای که نظرات اهالی موسیقی در خصوص این رویدادها بسیارمتفاوت و گاه ضد و نقیض است ،با این مقدمه کوتاه بی مناسبت ندیدیم تا در این زمینه نظر برخی از موسیقیدانان وهنرمندانی راکه در این سال فعالیت بیشتری داشته اند جویا شویم .


ساختار شکنی در حوزه موسیقی ایرانی اتفاق مهم سال بود

همایون خرم آهنگساز پیشکسوت ، موسیقی در سال 86 را بر مبنای اصالت های موسیقی اصیل ایرانی با اجرای کنسرت های متعدد تعریف کرد و به خبرنگار مهر، گفت : برگزاری کنسرت محمدرضا لطفی پس از سالها، آغازگر موج نو موسیقی در سال 86 بود تا جائیکه پس از آن شاهد بودیم که هریک از هنرمندان به فراخور حال خویش کنسرت هایی برگزار کردند که از آن جمله می توان به اجرای گروه موسیقی"آوا" به خوانندگی محمدرضا شجریان و کنسرت گروه"هم آوایان" به سرپرستی حسین علیزاده اشاره کرد؛ در واقع هریک از آنها با ساختار شکنی های خود توانستند پاسخگوی سلیقه مردم باشند.



وی در با انتقاد به برنامه های تولیدی موسیقی صداو سیما گفت : صدا و سیما ضعیف ترین ارگان در حوزه تولید آثار موسیقایی بود به گونه ای که شاهد بودیم برنامه های تولید شده در نازل ترین شکل ممکن و بدون هیچ گونه کارشناسی از رادیو و تلویزیون پخش شد ؛ در واقع مسئولان در مرکز موسیقی صداوسیما به کمیت بیش از کیفیت اهمیت دادند و همین مسئله موجب شد مردم به عنوان مصرف کننده نهایی از مجموع آثاراین مرکز رضایت نداشته باشند.

مرکز موسیقی صدا و سیما ضعیف عمل کرد

احمد ابراهیمی خواننده هم با انتقاد به عملکرد مرکز موسیقی صدا وسیما گفت : مرکز موسیقی صدا و سیما در سال 86 عملکرد ضعیف و غیر کارشناسانه ای داشت به این معنا که در مجموع تولیدات این سازمان یک اثر خوب و ماندگار شنیده نشد.



وی درادامه نا مناسب بودن وضع هنرمندان موسیقی را از تلخ ترین رویداهای حاشیه ای این هنردانست و گفت : یکی از نکات تاسف بار در کنار همه پیشرفتهای هنر موسیقی در سال 86 ، وضع مالی و معیشتی هنرمندان این حرفه است که متاسفانه تا آنجا مطلع هستم از لحاظ کیفی زندگی خوبی ندارند و برخی از آنها در شرایط نامطلوبی به سر می برند و تنها با حقوق بازنشستگی امورات خود را می گذرانند به همین دلیل انتظار می رود مسئولان در وزارت ارشاد و یا خانه موسیقی در سال آینده پیشکسوتان این هنر را بیش از پیش مورد حمایت مالی و معنوی قرار دهند.

برگزاری کنسرت های ویژه سال مولانا مهم بود

هوشنگ کامکار سرپرست گروه موسیقی کامکار همراهی اشعار مولانا با هنر موسیقی به بهانه سال مولانا را از رویدادهای مهم موسیقایی در سال 86 دانست و گفت :برگزاری بزرگداشت ها ، سمینارهای فرهنگی اجرای کنسرت های متعدد براساس اشعار مولانا از جمله فعالیت هایی بود که انجام شد اما متاسفانه باید متذکر شوم که در ایران اثر قابل توجهی به جهت تکنیکی و محتوایی به مناسبت سال مولانا در حوزه موسیقی صورت نگرفت و حرفی برای گفتن نداشت.



این آهنگساز خاطرنشان کرد : بهار واقعی هنر موسیقی پس از سالها خزان و تاریکی درسال 86 اتفاق افتاد و هر یک از هنرمندان توانستند به نوعی برنامه های خود را اجرا کنند و در این بین اجرای آثار ارکسترال گروه موسیقی کامکار توسط ارکستر سمفونیک تهران یکی از خوشایند ترین اتفاق های گروه موسیقی کامکار بود و نکته قابل توجه تر رهبری ارکستر توسط ارسلان بود که برای من جذابیت بسیاری داشت و از آن به عنوان یک واقعه مهم و موفقیت آمیز یاد می کنم .

ساماندهی آموزش موسیقی در آموزشگاهها رخدادی نیکو بود

محمد سریر آهنگساز ساماندهی وضعیت آموزش موسیقی در آموزشگاههای آزاد موسیقی را مثبت ارزیابی کرد و گفت : وضعیت آموزش موسیقی به همت آموزشگاه داران و خانه موسیقی در شرایط خوبی به سر می برد که این اتفاق از جمله رویدادهای مهم و زیر بنایی این هنر در طول سال جاری بود.



رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی در خصوص کاستی موجود در عرصه موسیقی گفت : یک تعریف واحد از آموزش و یادگیری هنر موسیقی وجود دارد و آن اینکه آموزش هنرموسیقی تنها یک فن نیست بلکه به نوعی درک فرهنگی متعالی ،اخلاقی و معنوی است که اگر در نوع خودش به درستی انجام شود در جهت تربیت نیروهای جوان و علاقمند به موسیقی موثر است از همین رو باید این فرهنگ را از کودکی و سنین بسیار پایین در مدارس با آموزش موسیقی علمی و کیفی نهادینه کرد به همین دلیل بایستی فرهنگ یادگیری هنر موسیقی را از سنین پایین درکودکان بنیان گذاشت ؛ به نظرمن این حوزه از آموزش یکی از کاستی های موجود در عرصه موسیقی است که باید فکری به حال آن کرد.

وی درادامه فعالیت حوزه نشر آثار موسیقی را ضعیف دانست و گفت : فعالیت در حوزه نشر آثار موسیقایی در قیاس با سایر حوزه ها بسیار کم رنگ بود و انتظار می رود نشر آثارموسیقی با توجه به گستردگی این حوزه در سال آینده فعال تر شود چراکه به گمانم بزرگترین شانس و اقبال برای همه علاقمندان به هنر موسیقی به لحاظ کیفی و از جهت کمی نشر آثار متعدد و متنوع در حوزه موسیقی است.

سال 86 سال همدلی هنرمندان موسیقی بود

مجید درخشانی سال 86 را سال همدلی و همبستگی هنرمندان دانست و گفت موسیقی در سال جاری بسیار خوش درخشید و همه هنرمندان در زمینه های مختلف، آثار ارزنده ای را به روی صحنه بردند.

وی در ادامه گفت : در خصوص کم و کیف جزئیات اتفاقات هنر موسیقی در سال 86 نمی توانم به درستی صحبت کنم ولی آنچه مسلم است حضور مجدد هنرمندان موسیقی بر روی صحنه پس از غیبتهای طولانی که با کنسرت استاد محمدرضا لطفی آغاز شد و با حضور استاد شجریان ودوستان دیگری مانند حسین علیزاده ، پرویز مشکاتیان و دیگر هنرمندان ادامه پیدا کرد اتفاق خوبی بود.

حضور گسترده هنرمندان اتفاق خوبی برای موسیقی بود

داریوش پیرنیاکان نوازنده تار با مثبت ارزیابی کردن حضور هنرمندان در عرصه فعالیت رویدادهای هنر موسیقی در سال 86 را دسته بندی کرد و گفت : رخدادهای مهم هنر موسیقی در سال 86 را می توان از دو منظر نگاه کرد نکته اول حوزه نشر انواع سی دی و کتاب های آموزشی است که متاسفانه رشد شایسته ای در آن حوزه شاهد نبودیم و هیچ یک از مراکز تولید موسیقی فعالیت چشمگیری در انتشار آثار ارزنده موسیقایی نداشتند؛ اما از نظر تعدد برگزاری کنسرت ها ،سال خوبی را داشتیم و رشد کمی کنسرت ها نسبت به ده سال اخیر فزاینده بود البته با این اشاره که اغلب همین کنسرت ها از جهت کیفی کاملا مطلوب نبود.



سخنگوی هیئت مدیره خانه موسیقی در ادامه برگزاری جشنواره موسیقی جوان را از جمله رویدادهای مهم دانست و گفت : هدف اصلی از برگزاری جشنواره موسیقی جوان کشف استعدادهای نوپا دراین حوزه بود که خوشبختانه حاصل برگزاری این رویداد مهم هم برای من به عنوان دبیراین جشنواره و هم برای مسئولان خوشایند بود و به جرات می گویم یکی که بهترین جشنواره های بود هم به لحاظ کمی و از جهت کیفی موفق عمل کرد .

پیرنیاکان برگزاری جشنواره موسیقی فجر را جنجالی ترین رویداد موسیقایی دانست و گفت : بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر از جمله جشنواره هایی بود که نظرات متنوع وضد و نقیصی را به همراه داشت و نکته قابل توجه اینکه هیچ نوع نگاه متعادلی در مجموع نظرات وجود نداشت؛ و نظرمن هم در باره جشنواره موسیقی فجراین است که این جشنواره نیاز به یک بازنگری و اصلاح اساسی دارد.

اجرای گروه های موسیقی از نظر کمی خوب بود

کیوان ساکت معتقد است مجموع اجراهای موسیقی در سال 86 به لحاظ کمی قابل توجه است اما بسیاری از این اجراها فاقد هر گونه وجه هنری بودند.

این نوازنده تار در خصوص رویدادهای هنر موسیقی در سال 86 : حمایت مسئولان از انواع گونه های موسیقایی در سال جاری نسبت به سال های گذشته بهتر بود اما باید این نکته را نیز یادآور شوم که به این حمایت ها به شکل مساوی تقسیم نشده بود ،به عبارت دیگرما شاهد نگاه غیرکارشناسانه ای در چگونگی توجه و حمایت مادی و معنوی از برخی از گونه های موسیقی بودیم .

منظومه "مولانا" از اجراهای خوب ارکستر سمفونیک در سال 86

داود گنجه ای نوازنده کمانچه معتقد است بیان اشعار مولانا شاعر پارسی گوی ایرانی به زبان موسیقی از بهترین رویدادهای فرهنگی در سال 86 بود و نمونه بارز این رخداد اجرای منظومه "سمفونیک مولانا" به آهنگسازی هوشنگ کامکار بود.



وی در ادامه خاطرنشان کرد :عملکرد ارکستر سمفونیک تهران در سالهای گذشته به ویژه در سال 86 همواره مورد انتقاد بوده است اما با اجرای منظومه سمفونیک مولانا توسط این ارکستر به خوبی دریافتم که چنین نیست و خوشبختانه نگاه مسئولان و باورهای آنها به این مقوله تغییر کرده است.

این موسیقیدان در خصوص فعالیت خانه موسیقی در سال جاری گفت : به عنوان یکی از اعضای خانه موسیقی معتقدم که رشد کیفی این نهاد صنفی در سال جاری بسیار خوب بوده است و یکی از دستاوردهای این نهاد صنفی برگزاری کنسرت های بزرگ در سال 86 بود چراکه معتقدم اگر مساعدت و تعامل خانه موسیقی با وزارت ارشاد نبود برگزاری کنسرت هنرمندان به این کیفیت نبود؛ از همین رو معتقدم که اگر مسئولان به این نهاد صنفی و تشکل مدنی توجه ویژه تری داشته باشند و در عین حال کمک های شایسته ای نیز بکنند شاهد همبستگی بیشتری بین هنرمندان خواهیم بود.

رسانه ای شدن بحث های پژوهشی اتفاق مهمی بود

مصطفی کمال پورتراب پژوهشگر برگزاری سمینارهای مربوط به موسیقی و رسانه ای شدن این ریودادها در سال 86 را مثبت ارزیابی کرد و گفت : برخی از رسانه ها مانند خبرگزاری مهر طی همایش ها و نشست هایی مباحث مهمی مثل موسیقی زیرزمینی و نقش رسانه در اعتلای جایگاه موسیقی را مطرح کردند که این اتفاق خوبی بود.

این استاد دانشگاه گفت : بررسی معضلات و مشکلات جریان ها و مباحث مربوط به حوزه پژوهش موسیقی در رسانه ها قابل تقدیر است اما به طور کلی باید بگویم که حوزه پژوهش از جمله حوزه های غیر فعال در عرصه موسیقی در سال 86 بود و جز موارد انگشت شمار تقریبا هیچ پژوهشی از سوی پژوهشگران موسیقی انجام نشد.

اجرای جشنواره موسیقی جوان بهترین اتفاق بود

مجید کیانی برگزاری جشنواره موسیقی جوان از بهترین رویدادهای هنری در حوزه موسیقی دانست و گفت : شیوه برگزاری جشنواره موسیقی فجر کلیشه های رایج برگزاری انواع جشنواره ها را به هم ریخت و توانست چهره های جوان و مستعدی در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی را به جامعه معرفی کند.



مجید کیانی نوازنده سنتور با دسته بندی فعالیت های مربوط به حوزه های مختلف موسیقایی در خصوص رویدادهای مهم سال گفت : یکی از حرکت های مثبت وزارت ارشاد تشکیل شورای راهبردی موسیقی در سال جاری بود که می تواند در حوزه تصمیم گیری مفید باشد؛ یکی از تصمیم های این شورا تعیین آیین نامه برگزاری بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر بود ولی متاسفانه بحث هایی که در این شورا مطرح شد در برگزاری جشنواره موسیقی فجر عملا نادیده گرفته شد با این اوصاف به نظر می رسد که شورا در سال آینده می تواند موفق عمل کند.

وی در ارزیابی فعالیت های خانه موسیقی در سال 86 به سیاست های راهبردی این نهاد صنفی اشاره کرد و گفت : خانه موسیقی خانه همه هنرمندان فعال در این حوزه از فرهنگ است و می تواند به عنوان راهنما در جهت اعتلای هنر موسیقی موثر واقع شود اما متاسفانه عملکرد این نهاد صنفی به گونه ای بوده که به نظر می رسد این خانه مختص به عده خاصی از هنرمندان است و در تبیین سیاست های خود گزینشی عمل می کند در نتیجه باقی هنرمندان به نوعی احساس بیگانگی می کنند در واقع خانه موسیقی ار اهداف متعالی خود دور مانده است و امیدوارم در سال 87 مسئولان و همه هنرمندان فعال در این نهاد در نوع عملکرد خود تجدید نظر کنند و الگویی شایسته ای برای همه هنرمندان موسیقی باشند.البته نا گفته نماند که نقش خانه موسیقی در برگزاری کنسرت های گسترده و متنوع در تالار کشور بسیار خوب بود.

رئیس کار گروه موسیقی فرهنگستان هنر در ارزیابی فعالیت این کار گروه موسیقی گفت : مجموع فعالیت های فرهنگستان هنر در حوزه های مختلف بر اساس اساسنامه پیش می رود و از انجام فعالیت های موازی با نهادهای دیگر به شدت خودداری می کند در حوزه موسیقی هم به همین منوال عمل می کند و به هیچ عنوان مجری و سیاست گذار در حوزه موسیقی نیست؛اما در یک نگاه کلی کارگروه موسیقی خیلی موفق عمل نمی کند چراکه موفقیت این مرکز منوط به موفقیت سایر نهادهای سیاست گذار مانند وزارت ارشاد،خانه موسیقی و غیره است و درست به همین دلیل است که فرهنگستان هنر در هر یک از این نهادها نماینده دارد و از دیدگاه آکادمیک مسائل را بررسی می کند و سیاست های کاملا مشخصی دارد.

نمایشگاه موسیقی یک قدم به جلو بود

هادی منتظری برگزاری نخستین نمایشگاه موسیقی و آثار شنیداری تهران را از مهمترین دستاوردهای فرهنگی در جهت اعتلای هنر موسیقی در سال 86 عنوان کرد.



این نوازنده کمانچه با مثبت ارزیابی کردن موسیقی در سال 86 گفت : موسیقی در سال جاری نسبت به سالهای گذشته موفق عمل کرد و به نوعی موج تازه ای در حوزه فرهنگ و هنر به وجود آورد که در این بین برگزاری کنسرتهای زنجیره ای در فصل تابستان از جمله اتفاق های خوب بود ولی این حرکتها در سایه تداوم به نتایج مطلوب دست می یابد.

وی در پایان افزود : یکی از رویدادهای مثبت در حوزه نقد موسیقی رسانه ای شدن معضلات این هنر بود به این معنا که برخی از رسانه ها مانند خبرگزاری مهر در سال جاری دو مبحث مهم مانند موسیقی زیرزمینی و نقش رسانه در اعتلای هنر موسیقی را با حضور کارشناسان مطرح کردند که طرح موضوعاتی از این دست به خودی خود مثبت است اما نتیجه این بحثها جزء با انجام فعالیتهای عملی نمی تواند به نتیجه برسد.

موسیقی سال آرام و پرباری را پشت سر گذاشت

کامبیز روشن روان معتقد است موسیقی در سال 86 آرام و پربار بود و در خصوص حوزه آموزش گفت: حوزه آموزش و نشر آثار مکتوب و غیر مکتوب هنر موسیقی نسبتا خوب بود و خوشبختانه سال آرام و پرباری را پشت سر گذاشت.

وی بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر را حاشیه دارترین رویداد سال دانست و گفت : مجموع نظرات اهالی موسیقی و یا منتقدین این حوزه بسیار متناقض و پر حاشیه بود ، به این معنا که مجموع این نقطه نظرها یا خیلی مثبت و یا خیلی منفی بود و هیچ دیدگاه متعادلی در بین مجموع آرا به چشم نمی خورد در واقع اهالی موسیقی پس از بیست و سه سال برگزاری این جشن موسیقی هنوز به یک اجماع کلی و تعریف واحد از جشنواره موسیقی فجر نرسیده اند.

همه به دنبال معروف های موسیقی بودند

مهدی آذرسینا،آهنگساز گفت : نهادها و عوامل مسئول موسیقی مانند مراکز موسیقی صدا و سیما ، ارشاد و حوزه هنری و یا خانه موسیقی مثل سال های گذشته به دنبال همان معروفهای موسیقی حرکت کردند.



وی در ادامه افزود : با این اوصاف هیچ فکری، کاری، نگاه متفاوتی وحرکت نویی مشاهده نمی شود و در یک جمله باید عرض کنم جریانهای موسیقی در جهت تجدید خاطره و گرایش به موسیقی های دهه 40 و 50 رادیو تلویزیون و موسیقی های غیر جدی در حد بازی با نت و ارائه احساسات معمولی روزمره پیش می رود .

وی افزود: انتظار می رود که هر اتفاقی در زمینه موسیقی در جهت موسیقی اندیشمندانه و اصیل و جدی صورت گرفته باشد؛ اینکه دست اندر کاران حرفه ای موسیقی و معروف ها و مشهور ها به روال عادی خود و نه در تلاش برای هنر و تازگی ،کنسرتی داشته باشند که از نظر من حرکت چندانی نیست .

اقدام شایسته سال ؛ انتخاب رهبر ارکستر

شاهین فرهت آهنگساز انتخاب منوچهر صهبایی به عنوان رهبر ثابت ارکستر سمفونیک را مهمترین تصمیم گیری در حوزه موسیقی کلاسیک در سال 86 دانست و نقش شورای ارکستر سمفونیک در اتخاذ چنین سیاستی بسیار کارساز عنوان کرد.



این استاد دانشگاه درخصوص مهمترین رویدادهای موسیقی در سال 86 گفت : برگزاری سمینارها و همایش های گوناگون با موضوعات مختلف به منظور بررسی معضلات هنر موسیقی از مهمترین برنامه های علمی پژوهشی در سال جاری بود به عنوان مثال می توان به همایش های متعددی که در خبرگزاری مهر برای بررسی موسیقی زیرزمینی و نقش رسانه در اعتلای جایگاه موسیقی برگزار شد ، اشاره کرد.

وی درباره وضعیت حوزه نشر در سال 86 گفت : تا آنجا که اطلاع دارم نشر آثار مکتوب و غیر مکتوب در حوزه های مختلف موسیقایی بسیار موفق عمل کرد ولی به دلیل عدم معرفی درست مجموع تلاش هنرمندان دیده نشد به همین دلیل معتقدم بخش روابط عمومی و ارتباط با رسانه مراکز مختلف فرهنگی در جهت آگاهی بخشی و اطلاع رسانی کم و کیف آثار منتشر شده بیش از گذشته باید فعال باشند.

کم توجهی به موسیقی آیینی و نواحی کشور

هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی معتقد است موسیقی آیینی و نواحی کشور در سال 86 با کم توجهی رو به رو بوده است.



وی در ادامه افزود: موسیقی پاپ در بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر در حالی برگزار شد که مسئولان هیچ توجه و گوشه نظری به موسیقی آیینی و نواحی کشور خودمان نکردند و متاسفانه این گونه موسیقایی مورد بی مهری قرار گرفت و این در حالی است که در همه دنیا به آنچه از اصالتهای ملی و فرهنگی خود دارند می بالند .

وی برگزار نشدن کنسرتهای بزرگ در شهرستانها را یکی از کاستیهای هنر موسیقی در سال 86 دانست و گفت : برگزاری کنسرت هنرمندان صاحب نام در تهران و در تالار بزرگ کشور از جمله اتفاقهای خوب موسیقایی بود، اما نکته قابل توجه بی اعتنایی به هنر موسیقی در شهرستانها است و هیچیک از استادانی که کنسرتهای بزرگ در شبهای متوالی را برگزار کردند حاضر نشدند حتی یک شب در شهرستانهای کوچک و دور افتاده کنسرت دهند.

شوالیه شدن شهرام ناظری افتخار سال بود

حسین یوسف زمانی دریافت نشان فرهنگی شوالیه توسط شهرام ناظری را افتخاری غرورآفرین در عرصه فرهنگ موسیقی در سال 86 دانست و برگزاری کنسرت ها را رویداد مهمی عنوان کرد و گفت : برگزاری کنسرتهای زنجیره وار در تابستان امسال یکی از بهترین رویدادها در حوزه موسیقی بود در واقع حضور استادانی چون شجریان ، لطفی، علیزاده، مشکاتیان جانی دوباره به هنر موسیقی بخشید و تاثیر بسیاری بر رشد این هنر گداشت و به نوعی عرصه رقابت در حوزه های مختلف را برای سایر هنرمندان نیز باز کرد و همین رقابت موجب آگاهی بخشیدن به مردم و مخاطب شد .

وی برگزاری بزرگداشت ویژه هنرمندان موسیقی را یکی دیگر از حرکت های مثبت ارزیابی کرد و گفت: برگزاری بزرگداشت های مختلف ویژه هنرمندان موسیقی از جمله حرکت های مثبت سازمان فرهنگی هنری شهرداری بود که جای سپاس و قدردانی دارد البته ناگفته نماند که برگزاری چنین همایش ها و بزرگداشت هایی وظیفه وزارت ارشاد به عنوان متولی اصلی در امور فرهنگی است تا در سایه همایش های موضوعی بستر مناسبی برای فعالیت جوانان فعال در حوزه موسیقی فراهم شود.

مسئولان مشکلات موسیقی در سال جاری را جدی نگرفتند

داریوش طلایی معتقد است حل مشکلات موسیقی و جدی نگرفتن این هنر از سوی مسئولان و هنرمندان از جمله مسائل در شیوه برخورد با این هنر در سال 86 بوده است.



این نوازنده تار درخصوص مهمترین رویدادهای موسیقی در سال 86 گفت : سیاستگذاری های موجود در حوزه موسیقی مانند سالهای گذشته روشن نبود و به نظر می آید موسیقی در سال 86 جز تعداد انگشت شماری از گروههای سر شناس موسیقایی که مخاطب های خاص خودشان را دارند و طبعا از تبلیغات مناسبی نیز برخوردار بودند؛ در سایر گونه های موسیقی ضعیف عمل شد واین مسئله موجبات نگرانی و دلسردی را نیز فراهم کرد .

عضو کارگروه موسیقی فرهنگستان هنر در ارزیابی کم و کیف این مرکز فرهنگی در سال 86 گفت : مجموع فعالیت کارگروه موسیقی فرهنگستان هنر در حد ارائه طرح و ایده از سوی کارشناسان حاضر در این گارگروه خلاصه می شود و به هیچ عنوان قدرت اجرایی ندارد و این در حالی است که طرح ریختن به تنهایی کافی نیست و باید بودجه و امکانات نیز فراهم باشد به همین دلیل با دست بسته طرح و ایده ها را مطرح می کنیم و در مجموع از فعالیت در این کار گروه موسیقی راضی نیستم.

پژوهش موسیقی یک سال سکوت کرد

مسعود شعاری نوازنده سه تار معتقد است که حوزه پژوهش از جمله حوزه های غیر فعال در عرصه موسیقی بوده و جز موارد انگشت شمار تقریبا هیچ پژوهشی از سوی پژوهشگران موسیقی صورت نگرفته است.



وی در خصوص مهمترین رویدادهای بین المللی در حوزه موسیقی در سال 86 گفت : به نظر می رسد پژوهشگران در گونه های مختلف موسیقایی در انجام فعالیت های پژوهشی خود گرفتار اختلاف نظرهای فراوان شده ا ند و همین اختلاف نظرها مانع رشد پژوهش شده است.

این نوازنده سه تارکسب نشان فرهنگی فرانسه توسط شهرام ناظری را یکی از افتخارات مهم موسیقایی در عرصه بین المللی عنوان کرد و افزود: در عین حال اجرای برخی از گروههای موسیقی ایرانی در خارج از کشور به دلیل برخورداری از مهندسی درست در شیوه سازبندی مورد توجه و تقدیر محافل و مجامع فرهنگی مختلف قرار گرفتند که به نظرمن دست یافتن هنرمندان موسیقی به ابزارهای تکنیکی جزء سرمایه های ملی و فرهنگی موسیقی در سال 86 است.

برگزاری متفاوت جشنواره موسیقی فجر جالب بود

جواد بطحایی نوازنده سنتور گفت : نحوه برگزاری بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر یکی از رویدادهای جالب در سال 86 بود چراکه هیچ نگاه معتدلی نسبت به این رویداد وجود نداشت .

وی در توضیح این مطلب گفت : به عقیده من جشنواره موسیقی فجر فرصت مناسبی برای ارزیابی نیروهای جوان در حوزه های مختلف موسیقی است و مسئولان باید شرایط فعالیت و عرضه آثار این هنرمندان جوان را در قالب گروه نوازی های در تهران و شهرستان را فراهم کنند که اگراین گونه شود به طور حتم موفق عمل کرده است.

این نوازنده سنتور با مثبت ارزیابی کردن نخستین نمایشگاه موسیقی گفت : برگزاری نخستین نمایشگاه موسیقی و آثار شنیداری تهران در جهت معرفی محصولات موسیقایی از مهمترین دستاوردهای فرهنگی در جهت اعتلای هنر موسیقی در سال 86 بود که امیدوارم در سال آینده شاهد برپایی دور دوم این نمایشگاه موسیقی باشیم.

سال بلاتکلیفی ارکستر سمفونیک تهران

نادر مشایخی درخصوص وضعیت ارکستر سمفونیک تهران در سال 86 گفت : ارکستر سمفونیک به عنوان نماد موسیقی کلاسیک در ایران در سال جاری دچار نوعی بلاتکلیفی و سردرگمی در اجرای برنامه های خود بود.



نادر مشایخی،رهبر سابق ارکسترسمفونیک تهران با بیان این مطلب افزود : بزرگترین معضل در حوزه موسیقی ضعف مدیریت درامور فرهنگی است به این معنی که اغلب مشاوران فرهنگی مدیران دولتی ناکارآمد و ناآگاه به امور در بخش های فرهنگی هستند که متاسفانه حوزه موسیقی کلاسیک هم از این قاعده مستثنی نیست .

وی در ادامه خاطرنشان کرد : اغلب هنرمندان معتقدند وضعیت موسیقی در ایران با برگزاری کنسرتهای متعدد در سال جاری بهبود یافته است و حضور چشم گیر این هنر در عرصه موسیقی را عامل اصلی تثبیت جایگاه موسیقی در سال 86 می دانند ولی اگر نگاهی دقیق داشته باشیم به خوبی متوجه می شویم که برگزاری کنسرتهای متوالی در سال 86 از اتفاق های رایج و معمول در حوزه فرهنگ و هنر است در نتیجه در شرایط فعلی موسیقی تغییر چندانی نکرده است.

این مدرس دانشگاه در خصوص آموزش در سال 86 گفت : متاسفانه حوزه آموزش موسیقی به جای پرورش نیروی جوان در صدد نابود کردن استعدادهای نوپا در حوزه موسیقی است چراکه جوان های علاقمند به عرصه موسیقی با ذوق و علاقه بسیار وارد دانشگاه می شوند اما به محض ورود دچار خستگی،دلزدگی و سرخوردگی می شوند و در نهایت بدون زمینه مساعد در بازار کار، فارغ التحصیل می شوند.

شیوه آموزش موسیقی یک گام به پیش رفت

سرپرست گروه موسیقی "سال" معتقد است شیوه آموزش موسیقی در سال 86 دچار تغییرات بنیادین شده است ، به گونه ای که درک دورس این هنر برای هنرجویان به نوعی آسان و ساده فهم شده است و در عین حال به متدهای روز نزدیکتر شده ایم.



بهمن مه آبادی افزود : برگزاری کنسرت های متعدد در حوزه موسیقی ایرانی جزو رویدارهای مهم سال بود و هر یک از آنها حضوری دوباره از این گونه موسیقایی را به نمایش می گذاشت اما متاسفانه حوزه موسیقی کلاسیک به دلیل آشفتگی هایی که در ارکستر سمفونیک تهران وجود داشت نتوانست آنگونه که باید خودی نشان دهد اما امیدوارم وضعیت موسیقی کلاسیک با وجود رهبر ثابت ارکستردر سال آینده بهتر شود.

این نوازنده بازنشسته ارکستر سمفونیک تهران با مثبت ارزیابی کردن فعالیت این ارکستر در سال آینده گفت : با وجود یک رهبر ثابت ارکسترسمفونیک تهران دچار تحولات اساسی در شیوه اجرا و اداره اعضا خواهد شد چراکه از این پس رهبر ثابت ارکستر سمفونیک پاسخگوی همه کم وکاستی ها خواهد بود.


تهيه و ارسال خبر    :   روابط عمومی کنسرواتوار تهران

ثبت نام آغاز شد

  پرينت صفحه جاري   پست الكترونيك   ذخيره آدرس سايت
 

88913010  (021)98+ خيابان كريمخان زند ، ابتداي خيابان استاد نجات اللهي ، پايين تر از كليسا ، ساختمان 299
info@TehranConservatory.ir CopyRight © 2007 All Right Reserved Tehran Conservatory of Music  
Web Design : Ati Net Co .   Programmer : Hassan Rashidi