Current Date : 2/26/2020 صفحه اصلي |  مديريت محتوايي  |  تماس با ما |  ارتباط با مديريت 
 English  |  Persian كنسرواتوار موسيقى تهران   
Quick Link
در آينه مطبوعات  «
بخش بين الملل  «
تقدير نامه ها  «     
بازديد ها  «     
قراردادهاي فرهنگي  «     
ثبت نام براي تحصيل  «     
شرايط تحصيل در  «     
كنسرواتوارهاي خارجي     
ساير سايتها  «
سازشناسي  «
مهندسي صدا  «
موسيقي الكترونيك  «     
الكتروآكوستيك  «     
استوديوها  «     
سازشناسي الكترونيكي  «     
نرم افزارها  «     
آكوستيك  «     
عضويت در خبرنامه  □
نام
ايميل

آرشيو اخبار

۸۸۸۲۴۰۵۰ - ـ۸۸۹۱۳۰۱۰ ـ ۸۸۳۱۶۱۹۲

تاريخ خبر : 02/12/1385

عرصه اي جديد براي اركستر سمفونيك 

  اميرحسين آهويي:اركستر سمفونيك در ساختمان موسيقي هر كشور از اركان آن محسوب مي‌شود و بديهي است كه قوت و ضعف آن مستقيماً متوجه موسيقي آن كشور مي‌شود.
اركستر سمفونيك تهران- كه تنها اركستر سمفونيك ايران است- بعد از حضور در جشنواره بيست و دوم موسيقي فجر از سوي بسياري از موزيسين‌ها مورد انتقاد قرار گرفت؛ انتقادي كه نادر مشايخي رهبر اركستر در يك نشست خبري در خبرگزاري مهر آن را پذيرفت و ضعف‌هاي اركستر را به دلايل متعدد داخلي و خارجي مربوط دانست.


  «اركستر سمفونيك تهران» با اجرايي بي‌نظير در آلمان- كه چند ماه پيش در يكي از معروف‌ترين سالن‌هاي اجراي موسيقي اين كشور صورت گرفت- تعجب جهانيان را برانگيخت. در اين اجرا علاوه بر اجراي قطعاتي از «موتزارت» و «چايكوفسكي» قطعاتي از آهنگسازان برتر ايراني نيز اجرا شد. «فيه‌مافيه»- قطعه‌اي از «نادر مشايخي» رهبر «اركستر سمفونيك تهران»- كه فرش موسيقايي نوشته و تنظيم شده با همراهي آواز ايراني است نيز در اين اجرا به روي صحنه رفت كه نوآوري جديدي در موسيقي ايران محسوب مي‌شود. اين قطعه «ميني‌مال» با استفاده از فواصل سوم كوچك با همراهي نت‌هاي محدود، زيبايي موسيقي جدي روز جهان را با آواز ايراني نمايان مي‌سازد.رهبري «نادر مشايخي» بدون هرگونه حركتي اضافه، با متانت، دقيق و القاي صحيح ريتم به اركستر، يادآور رهبري
«پير بولز» است؛ ريتم به شكلي بسيار دقيق به اركستر القا مي‌شود، در عين حال رهبر با حركاتي كاملاً ‌مستحكم و منسجم كار خود را دنبال مي‌كند و به سرانجام مي‌رساند لازم به ذكر است صدادهي اركستر در حدي است كه شگفتي تمامي اعضاي «اركستر سمفونيك تهران»
- بعد از شنيدن صداي ضبط شده- را برانگيخته است.«نادر مشايخي» بعد از اجراي «اركستر سمفونيك تهران» در آلمان گفت: اجرا در اپراي برلين شوخي نيست و يك روياست و بيشتر به يك معجزه شبيه است. ما افتخار مي‌كنيم كه با اجراي اركستر سمفونيك در آلمان نگاه به ايراني‌ها تغيير كرد.بعد از اجراي آلمان، ‌كارگردان مطرح هلندي (فرانك شفر) تصميم به ساخت فيلمي در مورد «اركستر سمفونيك تهران» گرفت و همسر «فرانك زاپا» هم كه از اجراي قطعه همسرش شوكه شده بود اجراي تمامي قطعات «فرانك زاپا» را براي «اركستر سمفونيك تهران» بلامانع دانست. لازم به ذكر است اين اجرا در اروپا، برخلاف ايران، بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي جهان داشت.با وجود يك رهبر تمام حرفه‌اي و نوازندگاني جوان و چيره‌دست چه چيز ديگري براي جهاني شدن «اركستر سمفونيك تهران» باقي مي‌ماند؟
در اجراي صحنه‌اي موسيقي اهميتي ندارد، قطعه‌اي كه در حال نواخته شدن است چندبار تمرين شده، مهم بازده آن است كه چگونه نواخته مي‌شود. «اركستر فيلارمونيك وين» براي اجراي كنسرتي به اسپانيا رفت و «بولرو» را اجرا كرد همه نوازندگان از بهترين‌هاي جهان بودند اما بازده مطلوبي نداشتند.«اركستر سمفونيك تهران» نيز در جشنواره موسيقي فجر قطعاتي را نواخت كه تعدادي از آنها را به دفعات نواخته بود و در گذشته هم با رهبران ديگر صدايي بهتر از اين نداده بود حال پرداختن به اين موضوع كه «اركستر سمفونيك تهران» براي حضور در جشنواره چقدر تمرين كرده است موضوعي خنده‌دار است. در حال حاضر در دنيا به خاطر حضور پرافتخار اركستر سمفونيك در آلمان از آن به خوبي ياد مي‌كنند و متاسفانه در ايران بعضاً به عنوان نقد، مطالب نامربوطي را مطرح مي‌نمايند.
يكي از اهداف اركستر در حال حاضر اجراي قطعات آهنگسازان معاصر جهان و ايران است. تاكنون آثاري از «آرو پرت»، «فرانك زاپا»، «نادر مشايخي»، «شاهين فرهت»، «كامبيز روشن‌روان»، «مجيد انتظامي»، «ارسلان كامكار»، «هوشنگ كامكار» و... اجرا شده است و رهبر اركستر قول اجراي قطعات آهنگسازان جوان را نيز داده است. «اركستر سمفونيك تهران» در حال حاضر احتياج به زمان دارد تا در آرامش و بدون دغدغه به اهداف خود برسد.
پس از ورود «نادر مشايخي» به اركستر سمفوني تهران اتفاقات متفاوتي افتاده است؛ قطعاتي كه اجرا مي‌شود متفاوتند به عنوان مثال اركستر در حال تمرين سمفوني 2 مالر است
- قطعه‌اي متفاوت كه درك تازه‌اي از موسيقي را براي مردم به ارمغان مي‌آورد- و همچنين آثاري از دبوسي و سمفوني 5 و 6 چايكوفسكي. رپرتوار كاملاً‌ تغيير كرده است، مي‌گفتند: سمفوني 9 بتهوون يكي از سخت‌ترين قطعات است، به جرات مي‌توان گفت خيلي از قطعات موتزارت مشكل‌تر از سمفوني 9 بتهوون است. رپرتواري كه پيش از اين توسط اركستر سمفونيك نواخته مي‌شد را شايد اصلاً نتوانيم جزئي از موسيقي محسوب كنيم، رقص‌هاي مجار و... بهتر بگوييم تفنني بوده است. در تالار وحدت صداي قطعات
«آرو پرت» به گوش مي‌رسد و چه استقبالي از سوي مردم. گوش‌هاي خسته از تكرار بي‌اندازه گذشته به استقبال از شبي با «زاپا» مي‌شتابد و اين كمي از تحولات بعد از ورود «نادر مشايخي» است. قطعات جديد و نوازندگان جوان گوش‌هاي خسته ما را التيام مي‌بخشند. موسيقي‌اي بايد نواخته شود كه جدي است.مهم‌ترين موضوع اين است كه با حمايت جدي از اركستر سمفونيك تهران فرصت دهيم تا به اهداف خود نزديك شود.



تهيه و ارسال خبر    :   mohamadi far

ثبت نام آغاز شد

  پرينت صفحه جاري   پست الكترونيك   ذخيره آدرس سايت
 

88913010  (021)98+ خيابان كريمخان زند ، ابتداي خيابان استاد نجات اللهي ، پايين تر از كليسا ، ساختمان 299
info@TehranConservatory.ir CopyRight © 2007 All Right Reserved Tehran Conservatory of Music  
Web Design : Ati Net Co .   Programmer : Hassan Rashidi