Current Date : 2/23/2020 صفحه اصلي |  مديريت محتوايي  |  تماس با ما |  ارتباط با مديريت 
 English  |  Persian كنسرواتوار موسيقى تهران   
Quick Link
در آينه مطبوعات  «
بخش بين الملل  «
تقدير نامه ها  «     
بازديد ها  «     
قراردادهاي فرهنگي  «     
ثبت نام براي تحصيل  «     
شرايط تحصيل در  «     
كنسرواتوارهاي خارجي     
ساير سايتها  «
سازشناسي  «
مهندسي صدا  «
موسيقي الكترونيك  «     
الكتروآكوستيك  «     
استوديوها  «     
سازشناسي الكترونيكي  «     
نرم افزارها  «     
آكوستيك  «     
عضويت در خبرنامه  □
نام
ايميل

آرشيو اخبار

۸۸۸۲۴۰۵۰ - ـ۸۸۹۱۳۰۱۰ ـ ۸۸۳۱۶۱۹۲

تاريخ خبر : 08/03/1385

نشانه‌های ثبات و بی‌ثباتی در فعالیت‌های موسیقایی کشور  

  خبرگزاری مهر - گروه موسیقی : وضعیت و بلاتکلیفی ارکسترهای تحت پوشش دفتر امور موسیقی ارشاد ، برگزار نشدن کنسرت ، تغییر و تحولات درخانه موسیقی ، سخنان محمد رضا لطفی و ... از جمله مهمترین وقایع مربوط به حوزه موسیقی در ایام اخیر است.
به گزارش خبرنگار موسیقی مهر، علی رغم گذشت بیش از دو ماه از سال جدید، وضعیت در حوزه مدیریت موسیقی چندان تفاوتی با ایام متزلزل پایان سال گذشته پیدا نکرده است .

پس از اتمام بیستمین دوره جشنواره موسیقی فجر(در اواخر سال 84) و متعاقب برکناری ناگهانی یکی از مدیران مبسوط الید دفتر امور موسیقی،اینگونه پنداشته شد که انتظارپایان یافته وموسم اصلاح و تجدید ساختار بدنه اجرایی موسیقی کشورفرارسیده است . اما گویا آن اتفاق از ادامه مسیرکارشناسانه باز مانده و پس از گذشت ماه ها هنوز سامان وسرانجام نیافته است.

به عبارت دیگر به چالش کشیده شدن انجمن موسیقی ایران ، اعلام نشدن اخباررسمی مربوط به تحولات انجام یافته، تشکیل نشدن شورای سیاستگذاری (ویا نامنظم بودن آن) و... موجب شد تا بازار شایعات نیز رونق بیشتری بگیرد و اوضاع را مشوش تر از پیش کند.در نهایت تعیین و تشکیل ساختارجدید مدیریتی وسیاستگذاری های کلان موسیقی به آغاز سال نو(1385) موکول شد .
با گذشت زمانی بیش از دو ماه از سال جدید، عملا تا این لحظه اتفاقی که موید ثبات و نماد برنامه ریزی و حرکت با اهداف تعیین شده باشد رخ نداده و یا به علت نارسایی در اطلاع رسانی ما بی خبر هستیم . به همین سبب دربعضی جهات نیز ابهام و تردید در این بخش بیشترشده است.

چندی پیش از سوی دفتر امور موسیقی رهبر جدید ارکستر سمفونیک ( نادر مشایخی ) برای یک فصل کاری معرفی شد و مدیر تولید این دفتر از برنامه های مفصل این ارکستر در آینده نزدیک خبرداد ( اولین کنسرت این ارکستر به رهبری مشایخی قرار بود که هفته آینده برگزار شود) ولی به تازگی اعلام شده است که حقوق برخی از نوازندگان این ارکستر به بهانه موانع موجود درقانون بازنشستگی قطع و حقوق برخی دیگرنیزبا این توجیه که ازنهادهای دیگر حقوق می گیرند، به نصف تقلیل یافته است .همین امر موجب شده تا باغیبت این دسته از نوازندگان تمرینات ارکستر به قوت سابق برگزار نشود و رهبر ارکستر نیزبرای ادامه راه مردد و بلاتکلیف بماند.

از سوی دیگر ارکستر موسیقی ملی ( به رهبری فرهاد فخرالدینی ) که در اواخر تابستان گذشته اعلام استقلال کرده بود با تغییرات پیش آمده بلاتکلیف مانده وبنا براخبار غیر رسمی دوباره به حالت اول خود بازگشته است اما هنوز این تغییرات به صورت رسمی اعلام نشده و بنا براین ادامه فعالیت آن نیز در هاله ای از ابهام قراردارد.

ارکستر موسیقی سنتی این مرکز نیز تمرینات خود را تعطیل و سرپرست آن(جلیل عندلیبی) در مصاحبه اخیر خود از تشکیل ارکستر جدیدی به نام ارکستر سازهای ملی صحبت کرده وتا کنون برنامه مشخصی را هم برای آن ارائه نداده است.

در تنها نهاد مدنی عرصه هنر موسیقی نیز اتفاقات خوشایندی رخ نداده است. تغییرات پیش آمده در خانه موسیقی و استعفای معاون اجرایی این خانه و نامه نگاری اش و... قطعا بی ارتباط با تنگناهای موجود این خانه نبوده و نیست . هرچند که مدیرعامل و اعضای هیات مدیره این خانه همگی از بزرگان و وزنه های اساسی موسیقی کشور هستند اما کارهای اجرایی چون چرخه هایی به هم متصل می ماند که خلل و رخنه در هریک از حلقه ها، بر کلیت پدیده اثر می گذارد. در هر حال این خانه به تشکیل مجمع عمومی اصلی اش که تا بیست روز دیگر برای تعیین هیات مدیره جدید برگزار می شود امید بسته تا این هیات با انرژی بیشتری بتواند برمشکلات غلبه کند.

مصاحبه ها و صحبت های بی پرده محمد رضا لطفی ( موسیقیدان و تارنواز برجسته ای که برخی او را اسطوره موسیقی ایران می پندارند ) از سوی دیگر چون آبی که در خوابگه مورچگان ریخته شده باشد بلوایی به پا کرده است. در همه محافل موسیقایی سخنان او چون نقل مجالس دهان به دهان می چرخد و هرکس به فراخور خود پاسخی برای سخنان او می دهد اما بیش از نیمی از این حضرات با بیان رسمی و انتشار سخنان خود موافقتی ندارند و این یکی از همان آفت های بزرگی است که موسیقی ما به آن مبتلا است. اما عده ای نیز به صورت منطقی و علنی پاسخ هایی به این استاد تاثیر گذار موسیقی ایرانی داده اند که برخی ازآنها نیز در همین خبرگزاری منعکس شده است. عمده ایرادات به محمدرضا لطفی در سه نکته جمع می شود : اول اینکه چرا ایشان با ذکر نام در مورد نوازندگی برخی از نوازندگان کمانچه قضاوت کرده است که بعضا این قضاوت بر پایه اطلاعات غلط صورت گرفته است ( پاسخ کیهان کلهرموید این مساله است ) ؛ دوم به زیر سوال بردن جریان مثبت موسیقی در بیست سال گذشته ( یعنی همان زمانی که ایشان در ایران نبوده است) و تعصب شدید نشان دادن به نوازندگان چند نسل گذشته و بالاخره سیاست کلی وی در تحرکات تازه وپدرخواندگی اش برای تعیین خط و خطوط آینده موسیقی و نحوه تشکیل کلاس و...بوده است.

بدون هیچ قضاوتی در این خصوص باید بر این نکته مثبت انگشت تاکید بگذاریم که کمترین تاثیر فعالیت شفاف لطفی ایجاد فضای نقد و بررسی در حوزه موسیقی است که چون آب حیاتی برای موسیقی ما ضرورتی انکار ناپذیر دارد.

علی رغم ایام مناسب بهاربرای کنسرت و نبود تنگناهای مناسبتی ، برگزاری کنسرت ها به شدت کاهش یافته و این در حالی است که گروه های معتبر و پرسابقه ای چون کامکارها هم امید چندانی به گرفتن مجوز ندارند به طوری که اخیرا مدیر این گروه گفته که اگر موفق به اخذ مجوز نشویم کنسرت های امسال را در خارج از کشور برگزار می کنیم . با این وصف تکلیف گروه های پاپ بیش ار پیش روشن است و در این حوزه هم گروه هاوخواننده های با ملاحظه تری چون اصفهانی و عصار و ...نیز کنسرت سالانه خود را از سال گذشته برگزار نکرده اند.... واین ها نشانه های خوبی برای ثبات بخشیدن به وضعیت موسیقی کشور نیست.

خبرگزاری مهر


تهيه و ارسال خبر    :   الینا مصدق

ثبت نام آغاز شد

  پرينت صفحه جاري   پست الكترونيك   ذخيره آدرس سايت
 

88913010  (021)98+ خيابان كريمخان زند ، ابتداي خيابان استاد نجات اللهي ، پايين تر از كليسا ، ساختمان 299
info@TehranConservatory.ir CopyRight © 2007 All Right Reserved Tehran Conservatory of Music  
Web Design : Ati Net Co .   Programmer : Hassan Rashidi