Current Date : 7/6/2020 صفحه اصلي |  مديريت محتوايي  |  تماس با ما |  ارتباط با مديريت 
 English  |  Persian كنسرواتوار موسيقى تهران   
Quick Link
در آينه مطبوعات  «
بخش بين الملل  «
تقدير نامه ها  «     
بازديد ها  «     
قراردادهاي فرهنگي  «     
ثبت نام براي تحصيل  «     
شرايط تحصيل در  «     
كنسرواتوارهاي خارجي     
ساير سايتها  «
سازشناسي  «
مهندسي صدا  «
موسيقي الكترونيك  «     
الكتروآكوستيك  «     
استوديوها  «     
سازشناسي الكترونيكي  «     
نرم افزارها  «     
آكوستيك  «     
عضويت در خبرنامه  □
نام
ايميل

آرشيو اخبار

۸۸۸۲۴۰۵۰ - ـ۸۸۹۱۳۰۱۰ ـ ۸۸۳۱۶۱۹۲

تاريخ خبر : 26/02/1385

سازساز موفق کسی است که نوازندگی بداند 

  محمود فرهمند - تار ساز پیشکسوت - گفت : سازسازن حرفه ای بویژه آنها که نوازندگی می کنند اغلب مشکلی در زمینه حرفه خود ندارند ، آنها به درجه ای از شناخت می رسند که ارزش کار خود را بهتر از دیگران می دانند .
به گزارش خبرنگار موسیقی مهر، فرهمند ضمن بیان این مطلب افزود : مشکل سازسازی برای کسانی به وجود می آید که در کار خود به تجربه مطلوب و کیفیت نرسیده اند ،وگر نه ساز سازهای حرفه ای مشکلی در این حوزه ندارند . چون یک سازنده حرفه ای بهتر از هرکسی می تواند ارزش مادی و معنوی ساز خود را تعیین کند ؛ مضاف برآنکه اینگونه افراد تا سال ها سفارش کار گرفته اند و مشکل بازار کار هم ندارند.


  وی در خصوص ظرایف کلی مربوط به این رشته اظهار داشت : یک سازنده باید در وهله اول نوازنده باشد تا در حقش اجحافی نشود . متاسفانه بعضی از شبه هنرمندهای نوازنده ، ساز را از سازنده غیر مطلع به قیمت بسیارنازل می خرند و به هنرجو به قیمتی گزاف می فروشند . پس اگر سازنده ای نوازنده هم باشد می تواند از یک سری سود جویی ها جلوگیری کند
فرهمند ادامه داد : سازسازی باید کاملا آگاهانه باشد و نمی توان آن را بر اساس پیشامدها پیش برد . دراین مسیر باید عقل و عشق رابا هم درآمیزیم تا بتوانیم تاثیر گذار باشیم.

ین نوازنده وسازنده تار در خصوص به وجود آوردن تغییراتی در ساختار صوتی و فیزیکی سازهای ایرانی گفت : وقتی یک ساز از لحاظ فیزیکی به تکامل می رسد دیگر نیازی به تغییر ندارد و به نظر من سازی مثل تار با الگوی مرحوم یحیی به کمال رسیده است. اما اگر سازی به تغییراتی نیاز داشت باید ضمن حفظ اصالت هایش مورد تغییر قرار بگیرد .

وی در مورد مشکل عمده ای چون به هم خوردن کوک در ساز های ایرانی ،تصریح کرد : اگر سازنده ای به تمام اصول ساز سازی پایبند باشد و بویژه اگر در نوازندگی هم تبحر داشته باشد،هیچ مشکلی در کوک ساز ها به وجود نمی آید. از سوی دیگر مشکل کوک در کردن را نباید همیشه به حساب مشکل و یا نقص ساز بگذاریم چون گاهی اوقات وقتی یک نوازنده بر دستگاه و گوشه ای تسلط و آشنایی کامل نداشته باشد ،مضراب هایش را طوری فرود می آورد که سیم ها از حدود فرکانس های معمول می گذرد و ساز کوک خود را از دست می دهد .

محمود فرهمند که در میز گرد مهرشرکت کرده بود در پایان گفت : من معتقدم هر دوره ای مقتضیات خودش را دارد . اگر ما شبیه مرحوم یحیی ساز می سازیم به خاطر این است که نوازنده ها ساختمان فیزیکی و صوتی آن را دوست دارند. همزمان با یحیی سازندگانی بوده اند که سازهایشان بیشتر از ساز یحیی با استقبال نوازندگان مواجه بوده است .پس نتیجه می گیریم گوش شنوندگان موسیقی به مرور زمان تغییر می کند.

لازم به ذکر است که در میز گرد بررسی مشکلات و مسائل سازسازان در"مهر" ، رضا مختاری (ویولن سازپیشکسوت)یوسف پوریا (تار ساز)، بیاض امیرعطایی (سازساز وکارشناس هنری سازمان میراث فرهنگی)،فرمان مرادی (مدیر و سرپرست کارگاه سازسازان صدا و سیما)، رامین جزایری (عضو هیان مدیره کانون و سازنده سه تار و تار)وفرهاد مختاری (ویولن ساز) نیز حضورداشتند
خبرگزاری مهر


تهيه و ارسال خبر    :   الینا مصدق

ثبت نام آغاز شد

  پرينت صفحه جاري   پست الكترونيك   ذخيره آدرس سايت
 

88913010  (021)98+ خيابان كريمخان زند ، ابتداي خيابان استاد نجات اللهي ، پايين تر از كليسا ، ساختمان 299
info@TehranConservatory.ir CopyRight © 2007 All Right Reserved Tehran Conservatory of Music  
Web Design : Ati Net Co .   Programmer : Hassan Rashidi