Current Date : 2/26/2020 صفحه اصلي |  مديريت محتوايي  |  تماس با ما |  ارتباط با مديريت 
 English  |  Persian كنسرواتوار موسيقى تهران   
Quick Link
در آينه مطبوعات  «
بخش بين الملل  «
تقدير نامه ها  «     
بازديد ها  «     
قراردادهاي فرهنگي  «     
ثبت نام براي تحصيل  «     
شرايط تحصيل در  «     
كنسرواتوارهاي خارجي     
ساير سايتها  «
سازشناسي  «
مهندسي صدا  «
موسيقي الكترونيك  «     
الكتروآكوستيك  «     
استوديوها  «     
سازشناسي الكترونيكي  «     
نرم افزارها  «     
آكوستيك  «     
عضويت در خبرنامه  □
نام
ايميل

آرشيو اخبار

۸۸۸۲۴۰۵۰ - ـ۸۸۹۱۳۰۱۰ ـ ۸۸۳۱۶۱۹۲

تاريخ خبر : 25/02/1385

عبدالجبار كاكايي: ترانه‌ي امروز طراوت و شادابي گذشته را ندارد  

  عبدالجبار كاكايي معتقد است: اغلب ترانه‌هاي امروز به سمتي مي‌روند كه طراوت و شادابي گذشته خود را از دست مي‌دهند.

اين شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تصريح كرد: در ترانه امروز ممكن است طراوت وجود داشته باشد، اما ملايمت شاعر در "صلح‌جو" و "آرامش‌طلب" بودن و "عاشقانه" سخن گفتن او، ديگر در ترانه امروز وجود ندارد.

وي مشكل تكنيك ترانه امروز را غلبه موسيقي بر مفهوم ترانه دانست و گفت: امروز اثر موسيقيايي ما بيش‌تر سازي شده تا آوازي، كه اين موضوع بر مفهوم و كلمه غلبه يافته، به‌طوري‌كه مخاطب در ذهنش با اثر هنري درگير نشده و فكر و انديشه‌اي درباره آن ندارد؛ تنها به آن گوش مي‌دهد


  او ژرف‌ساخت اين موضوع را دنياي بورژوازي دانست و يادآور شد: در دنياي امروز، ترانه و موسيقي به سمتي مي‌رود كه به يك كالاي مصرفي تبديل شده است؛ اما دهه‌هاي 40 و 50 كه بيش‌تر سلطه انديشه‌هاي ماركسيستي و يا دهه ديني بود، آن‌ها اهل فكر بودند و ايده‌هاي اجتماعي داشتند، پس ترانه در آن دوره حامل مفهوم بود، يعني يا التزم اجتماعي داشت، يا اين‌كه در پي انتقال مفهوم و هدفي بود.

كاكايي با تأكيد بر اين‌كه در دنياي امروز بيش‌تر سعي مي‌شود ترانه از جهت ملودي و ريتم لذت و اشباع روحي ايجاد كند، افزود: اين ترانه‌ها، كم‌تر ذهن را درگير پرسش‌هاي چند و چون مي‌كند. حتا براي نسل امروز راحت‌تر است كه روي تعابير و كلمات فكر نكنند و تا آن‌جا دارند پيش مي‌روند كه جمله را كاملا از مفهوم خالي مي‌كنند؛ به‌گونه‌اي كه با تكرار يك كلمه ملودي مي‌سازند و اين نشان‌دهنده اين است كه هيچ پيچيدگي فكري در ترانه، نمي‌خواهند كه باشد.

كاكايي متذكر شد: اين مجموعه عوامل باعث شده ترانه كه هنر اصيل و ملي كشور ماست، طراوت و زيبايي خود را از دست بدهد.

وي با اشاره به ترانه مفهوم‌گرا در مقابل اين جريان گفت: بيشتر ترانه‌سراياني كه در داخل كشور فعاليت مي‌كنند، حداقل ايده و آرمانشان اين است كه مفهومي شعر بگويند و به طرح پرسش در حوزه‌هاي مختلف بپردازند. شاخص‌ترين آن‌ها علي معلم است كه پيچيده‌ترين شكل معنا و لفظ را درخدمت ترانه مفهومي گذاشته است كه زيرمجموعه‌هاي علي معلم هم در كشور ما كم نيستند؛ تلاش مي‌كنند با اين جريان مقابله، و ترانه اصيل ايراني را حفظ كنند.

او در پايان افزود: شايد با تلاش اين عده، ترانه ما اصالت ترانه مفهومي دهه‌هاي 50 و 60 خود را حفظ كند.

Isna News


تهيه و ارسال خبر    :   الینا مصدق

ثبت نام آغاز شد

  پرينت صفحه جاري   پست الكترونيك   ذخيره آدرس سايت
 

88913010  (021)98+ خيابان كريمخان زند ، ابتداي خيابان استاد نجات اللهي ، پايين تر از كليسا ، ساختمان 299
info@TehranConservatory.ir CopyRight © 2007 All Right Reserved Tehran Conservatory of Music  
Web Design : Ati Net Co .   Programmer : Hassan Rashidi